Daniel Kędzierski zarobił w ciągu trzech lat miliony na aplikacji FastTony.es dla small biznesu. Do promowania swoich produktów i usług na Facebooku używają jej firmy z ponad 130 krajów. Teraz zespół Kędzierskiego wymyślił nowe narzędzie marketingowe, które za niewielkie pieniądze umożliwi optymalne promowanie się w Google. Pracuje nad tym zarejestrowana w Rzeszowie spółka Forsant. Powstała w ramach programu Platformy Startowe Start In Podkarpackie.
„Niech lekarz leczy ludzi, mechanik naprawia samochody, a reklamy robią się same” - to zdanie, którym Daniel Kędzierski, współtwórca FastTony.es, najkrócej ujmuje cel, jaki chce osiągnąć, tworząc narzędzia marketingowe dla małych firm.
Kiedy trzy lata temu tworzył algorytm automatyzujący proces prowadzenia kampanii promocyjnej na Facebooku, sceptycy mówili, że nie wygra z „ręcznym” ustawianiem, które za darmo portal oferował. Dziś FastTony.es ma ponad 65 tys. użytkowników w 131 krajach, a przedsiębiorcy chętnie korzystają ze „sprytnego” algorytmu, który lepiej od człowieka planuje, kto i o jakiej godzinie powinien zobaczyć reklamowy wpis w mediach społecznościowych.
Daniel Kędzierski, od małego obserwujący rodzinne biznesy i próbujący w nich własnych sił, doskonale zrozumiał, jakich konkretów potrzebuje przedsiębiorca i ile jest gotów w marketing zainwestować. Po Facebooku przyszła kolej na ułatwienie przedsiębiorcom kampanii promocyjnych w Google. To duże wyzwanie – kampanie w Google są pozornie łatwiejsze, bo w przeciwieństwie do Facebooka klient ma już intencję zakupową. Jednak badanie intencji, scoring odwiedzających witrynę i predykcja zakupowa są znacznie trudniejsze do oszacowania przy mikrobudżetach, jakimi posługują się lokalne firmy (tj. od 300 zł miesięcznie).
Startup Forsant chce, by mikroprzedsiębiorstwa mogły się przebić ze swoją ofertą za taką samą cenę, jak z pomocą FastTony.es. To innowacyjne rozwiązanie Daniel Kędzierski zamierza wprowadzić na rynek, dzięki uczestnictwu w projekcie Platformy Startowe Start In Podkarpackie, realizowanym przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A.
Skąd startup biznesmena z Gdyni w Rzeszowie? Zaczęło się od konferencji szkoleniowej, na którą Daniel Kędzierski został zaproszony do Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis” w Jasionce k. Rzeszowa - miejsca, gdzie rozpoczyna działalność wiele startupów i rodzą się nowe pomysły. Ta wizyta i rozmowy o projekcie Platform Startowych, stały się zalążkiem idei, by stworzyć startup właśnie na Podkarpaciu.
- Forsant powstaje dla lokalnych firm jako narzędzie do demokratyzowania dostępu do nowoczesnych technologii. Dzisiaj są one zarezerwowane dla kompetentnych marketerów i dla dużych korporacji, które stać na zatrudnianie takich specjalistów. Mały, lokalny przedsiębiorca takiej możliwości nie ma, a sam nie posiada wiedzy marketera, ani nie dysponuje czasem na jej zgłębianie. Szkolenie kosztuje ok. 1 tysiąca złotych i trzeba ich odbywać 3-4 rocznie, aby być na bieżąco ze zmianami zachodzącymi w Internecie. Tymczasem, nie korzystając z najnowszej wiedzy, firma wpada w impas – nie rozwija się, nie pozyskuje nowych klientów i naraża się na utratę dotychczasowych. Właściciel, który rozumie to zagrożenie i próbuje zaradzić mu spędzając noce na planowaniu strategii, poświęca życie prywatne, a i tak efekt bywa zwykle mizerny – mówi Daniel Kędzierski. – Narzędzie, nad którym pracujemy w startupie Forsant, rozwiązuje ten problem. Damy przedsiębiorcom – właścicielom sklepów, zakładów usługowych i innych, małych biznesów – prosty system do kompleksowego zarządzania marketingiem online w Google i Google Moja Firma. W przeciwieństwie do innych narzędzi, które tylko zajmują się optymalizacją istniejących reklam, chcemy, aby treści tych reklam również robił algorytm. To duża zmiana i duże wyzwanie, a jednocześnie odpowiedź na potrzeby przedstawicieli rynku, gdzie częstokroć budowanie treści sprzedażowych wykracza poza umiejętności przedsiębiorców.
Produkt oparty na machine learningu nieustannie będzie udoskonalał swoje działania, a po pewnym czasie zbierania informacji także podejmował decyzje, skutkujące szybkim oraz efektywnym wykorzystaniem wszelkich możliwych parametrów dostarczanych przez Google oraz Facebooka. System poza stworzeniem treści reklamy samodzielnie dobierze format, miejsce i czas ich publikacji, określi szczegółowe dane demograficzne, potencjalne grupy odbiorców, a jeśli któreś z wyborów okażą się niewystarczająco trafne, dokona zmian tak, aby maksymalizować sens wydatków na marketing.
Spółka Forsant podczas inkubacji na Platformie Start In Podkarpackie przygotowała minimalną wersję produktu (MVP) i złożyła wniosek do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o 1 mln zł dotacji (z działania 1.1.2 Program Operacyjny Polska Wschodnia) na jego dopracowanie i wprowadzenie na rynek.
- Już testy minimalnej wersji produktu dowiodły, że nasz system daje klientom korzyści. Wnioskujemy o dotację, bo potrzebujemy środków na pełną automatyzację i wprowadzenie algorytmów opartych na uczeniu maszynowym. Po to, by człowiek nie musiał nadzorować pracy automatu, by automat był całkowicie samodzielny. Dzięki temu stworzymy produkt skalowalny, dostępny dla każdej firmy na świecie – stwierdza Daniel Kędzierski. - Wartość rynku, na który wchodzimy szacujemy na około 220 mld dolarów. Jest on zatem spory, ale korzystanie z natywnych aplikacji oferowanych przez Google jest skomplikowane. Mając doświadczenie związane z FastTony, rozumiejąc potrzeby i problemy lokalnych firm, będąc marketerem i programistą wtajemniczonym w machine learning, wiem, co ulepszyć, by odnieść sukces. Tak samo, jak to się stało w przypadku FastTony. To narzędzia komplementarne, więc spodziewam się, że klienci FastTony, staną się również klientami spółki w Rzeszowie.
Pracując nad pomysłem w ramach Platformy Start In Podkarpackie, nawet tak doświadczony biznesmen jak Daniel Kędzierski, chętnie korzystał ze wsparcia menedżera inkubacji. – Była nim Agnieszka Godawska z RARR i bardzo cenię tę współpracę – mówi. – Dyskutowałem z nią na temat wielu niuansów związanych z projektowaniem przepływów komunikacji pomiędzy użytkownikiem a firmą, błędów popełnianych przez startupy, z którymi wcześniej współpracowała. Dzięki temu lepiej rozpoznaliśmy słabe i mocne strony. Pani Agnieszka wpłynęła na rozwój spółki Forsant w Rzeszowie, a także mój sukces jako przedsiębiorcy. Jeśli Forsant zdobędzie milion z PARP, potrzebuje jeszcze roku na dopracowanie systemu. Pierwsze wersje chce jednak wprowadzić do sprzedaży już po sześciu miesiącach. Rozstrzygnięcie konkursu grantowego ma nastąpić w marcu.
- To będzie już kolejne rozstrzygnięcie i, spodziewam się, kolejnych sukcesów naszych startupów – mówi Mariusz Bednarz, prezes RARR S.A., agencji, która jest liderem programu Start In Podkarpackie, jednej z sześciu platform dla startupów w Polsce Wschodniej. – Do tej pory najwięcej spółek, które zdobyły dotację z PARP, pochodziło właśnie z naszej platformy. To świetny wynik, a po przyznaniu grantów w marcu, możemy go jeszcze poprawić. Nabory nowych pomysłów podzieliliśmy na pięć rund. Cztery już zostały zakończone, a ostatnia trwa. Od początku projektu otrzymaliśmy ponad tysiąc zgłoszeń. Po kolejnych etapach selekcji, a więc ocenie innowacyjności i Panelu Ekspertów, wybrano 166 najlepszych do objęcia programem inkubacji. Działalność gospodarczą na terenie Polski Wschodniej – głównie województwa podkarpackiego - rozpoczęły 149 nowe spółki, z których 98 w pełni zrealizowało program inkubacji, co pozwala ubiegać się w PARP o 1 mln bezzwrotnej dotacji na wdrożenie rynkowe pomysłu w ramach poddziałania 1.1.2 „Rozwój startupów w Polsce Wschodniej”. Takie wsparcie otrzymało już 40 „naszych” spółek.
Nabór do ostatniej już V rundy inkubacji jeszcze trwa. Ostateczny termin składania wniosków inkubacyjnych to 31 stycznia 2021 roku.
***
Projekt „Platformy Startowe Start In Podkarpackie” współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, oś priorytetowa 1 Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, działanie 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, poddziałanie 1.1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów. Projekt realizowany jest od 1 stycznia 2019 roku do 28 lutego 2022 roku. Jego celem jest wsparcie rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup poprzez stworzenie kompleksowego programu inkubacji, służącego przekształceniu pomysłów biznesowych w produkty, dostosowanie ich do potrzeb rynkowych według przyjętej metodologii (np. Customer Development, Lean Startup lub Design Thinking) oraz opracowanie rentownych modeli biznesowych, umożliwiających wejście przedsiębiorstwa na rynek.
Liderem jest RARR S.A., a partnerami w projekcie od 2020 roku są: Agencja Rozwoju Regionalnego „MARR S.A.”, HugeTech Sp. z o.o., Gmina Kielce – Kielecki Park Technologiczny, Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno – Ekonomiczna im. Ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu., Edtechhub Sp. o.o., M. Wojciechowska i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza Sp. k., Zakład Produkcyjno-Handlowy Hurtownia Części Zamiennych Jan Tarapata, Erbud Operation Sp. z o.o. Fotoacc Grzegorz Łobodziński Sp. z o.o., Futurum Technology Ltd. Sp. k., SAGITUM S.A, SZEL-TECH Grzegorz Szeliga.
Daniel Kędzierski, CEO FastTony.es. Przedsiębiorca z czternastoletnim doświadczeniem. Tworzył strategie biznesowe i marketingowe, a z jego rozwiązań technologicznych korzystały firmy takie jak: T-Mobile, DDB Tribal, McDonalds, Starcom. Prelegent największych krajowych i międzynarodowych konferencji. Prowadzi stałą rubrykę o technologii reklamowej w ekosystemie Facebook w Magazynie Online Marketing. Jego artykuły są publikowane w wielu branżowych czasopismach takich jak Marketer+, Mensis i inne. Szkoleniowiec, wykładowca. Poza pracą można go spotkać na Akademii Morskiej w Gdyni, Wyższej szkole Europejskiej w Krakowie, Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie dzieli się wiedzą z przyszłymi przedsiębiorcami i menedżerami.