RZESZÓW, JASIONKA. Ponad 53 mln zł będzie przeznaczone na skomunikowanie lotniskowej z drogą ekspresową S19 i autostradą A4.
Dziś w Inkubatorze Technologicznym Rzeszowskiej Agencji Rozwoju podpisana została umowa dotycząca rozbudowy i przebudowy tzw. drogi lotniskowe łączącej tereny wokół Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.
Zobacz Droga lotniskowa. Plan sytuacyjny
Umowę podpisali marszałek Władysław Ortyl, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Piotr Miąso oraz Bogusław Cienki z firmy Skanska.
Droga lotniskowa, łączy Rudną Małą z Jasionką. Pierwsze plany jej budowy pojawiły się już około 2000 roku, do użytku została oddana 10 lat temu. Przez ten czas wokół niej wybudowanych zostało kilkanaście fabryk oraz centra logistyczne, a kolejne są w planach. Droga stała się niewystarczająca, od kilku lat konieczna jej jejrozbudowa.
Inwestycja została podzielona na cztery etapy. Część określana jako IV etap została już wybudowana - to węzeł na przecięciu drogi wojewódzkiej nr 869 z drogą krajową nr 9 w Rudnej Małej.
Podpisana dziś umowa dotyczy dwóch etapów – I i III. Pierwszy dotyczy budowy niespełna dwukilometrowego (1,7 km) odcinka drogi wojewódzkiej, łączącego drogę ekspresową S19 (węzeł Jasionka) z byłą drogą krajową nr 19 (aktualnie droga wojewódzka nr 878 – odcinek Rzeszów-Sokołów Małopolski). W ramach zadania planowana jest m.in. budowa mostu nad potokiem Świerkowiec oraz ronda wraz z rozbudową odcinków w kierunku północnym i południowym na byłej drodze wojewódzkiej nr 878.
Trzeci etap obejmie budowę drugiej jezdni (czyli poszerzenie) drogi lotniskowej czyli wojewódzkiej nr 869 na ponad pięciokilometrowym odcinku (od drogi krajowej nr 9 w Rudnej Małej końca terenu lotniskowego, przez Aeroklubem Rzeszowskim. Do tego także wzmocnienie istniejącej jezdni oraz budowa chodników i ścieżek rowerowych.
Droga wojewódzka nr 869 będzie posiadała przekrój uliczny, dwujezdniowy rozdzielony pasem dzielącym – każda jezdnia o szerokości 7 m z dwoma pasami ruchu po 3,5m. Inwestycja będzie obejmowała również: budowę skrzyżowań jednopoziomowych, dróg dojazdowych oraz budowę i przebudowę zjazdów.
Natomiast II etap będzie realizowany w przyszłym roku. Przetarg na budowę ma zostać ogłoszony w I kwartale 2017 roku (może nawet w styczniu). W ramach tej inwestycji powstać ma rondo na drodze wojewódzkiej nr 878, łączącego odcinki realizowane w etapach I i III. Zburzony zostanie jeden z hangarów Aeroklubu.
Obydwie inwestycje (tj. etap I i III oraz etap II) mają zostać oddane w tym samym terminie – w połowie 2018 roku.
Inwestycja warta jest 53,747 mln zł, a dofinansowana jest z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
- Na wiosnę pojawimy się na placu budowy – mówi Bogusław Cienki z firmy Skanska. - Sprawdzimy najpierw teren pod kątem niewybuchu.
Przedstawiciel wykonawcy dodał także, że dojazd do lotniska będzie cały czas możliwy.
Komentarze
Marszałek Władysław Ortyl:
- To niezmiernie ważna inwestycja z punktu widzenia gospodarczego w naszym województwie, w szczególności, że realizowana w bezpośrednim sąsiedztwie Parku Naukowo-Technologicznego Aeropolis, Portu Lotniczego i Centrum Wystawienniczo-Kongresowego. Ma ona duże znaczenie związane z rozwojem województwa podkarpackiego.
Piotr Miąso, dyrektor PZDW:
- Budujemy drogę, która obsługuje lotnisko, strefę naukową, przemysłową i tworzymy warunki do dalszego rozwoju regionu, zapewniając mobilność dla tego wszystkiego co tu się produkuje i co jest tu obsługiwane.
Bogusław Cienki, pełnomocnik firmy Skanska S.A. mówił
- To już kolejna inwestycja realizowana przez firmę Skanska w tym rejonie. Przypomnę, że rozbudowaliśmy płytę postojową, płytę do odladzania, terminal, a przede wszystkim byliśmy wykonawcą pierwszego etapu tej inwestycji.