Kreatywne pomysły na biznes, czyli Demo Day Start In Podkarpackie
Lustro wyświetlające personalizowane reklamy w miejscach publicznych, szatniach, sklepach odzieżowych i pokojach hotelowych, innowacyjna metoda rekrutacji programistów IT oraz platforma i aplikacja platforma, łączące zakupy on-line z realnymi doznaniami, jakie klient doświadcza w sklepie - te trzy start-upy zwyciężyły podczas pierwszego na Podkarpaciu Demo Day, jakie odbyło się 10 maja w G2A Arenie w Jasionce. Jury, w skład którego weszli biznesmeni, naukowcy i ekonomiści, uznało, że pomysły te mają szansę na powodzenie w realiach biznesowych.
- Mamy start-up! Wyróżnienie komisji, w której zasiadali przedsiębiorcy, jest dla nas bardzo ważne i dodaje nam pewności, że nasz projekt da w przyszłości nowe miejsca pracy – cieszył się Waldemar Bieniek, którego start-up WiseGlass został uznany za najlepszy pomysł biznesowy.
Drugie miejsce otrzymał zespół Challengerocket Sp. z o.o. za pomysł na platformę do rekrutacji specjalistów IT, która poprzez sourcing (zdobywanie nowych kandydatów) i screening (ocenę wiedzy) z wykorzystaniem formuły konkursowej (hackathonów) - jest innowacyjną formą pozyskiwania kandydatów do pracy z właściwymi i sprawdzonymi kompetencjami.
Trzecią lokatę start-up Cinematic VR. Ich pomysł biznesowy to platforma, dzięki której możliwa jest prezentacja zdigitalizowanych obiektów w środowisku VR i AR i tworzenie za jej pomocą wirtualnych katalogów produktów. Aplikacja ma służyć prezentacji zdigitalizowanych lookbooków marek odzieżowych. Nagroda publiczności trafiła do studentów Politechniki Rzeszowskiej, czyli start-upu Innotechnobud Sp. z o.o., który pracuje nad urządzeniem służącym do automatyzacji prac w budownictwie, m.in. tynkowania i malowania.
Demo Day odbyło się podczas targów lotniczych Aerospace & Defense Meetings Central Europe i przyciągnęło wiele młodych osób, a także przedstawicieli środowiska biznesowego i instytucji samorządowych. Zmagania start-upowców obserwowali m.in. Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego, Stanisław Kruczek, wicemarszałek województwa podkarpackiego, Krzysztof Ślęzak z Agencji Rozwoju Przemysłu oddział Mielec, Józef Twardowski z Mieleckiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A., dr Michał Marchewka, dyrektor Oddziału Terenowego Polskiej Agencji Kosmicznej POLSA w Rzeszowie, Cezary Rosiak z Inkubatora Technologicznego w Stalowej Woli, a także organizatorzy wydarzenia, czyli przedstawiciele Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A.
21 startu-pów kontra dziewięcioosobowe jury
- Demo Day jest finałem dwóch projektów start-upowych: Platform Startowych TechnoParkBiznesHub oraz Start in Podkarpackie, które cieszyły się sporym zainteresowaniem - mówił Janusz Fudała, prezes RARR S.A. - Do TechnoParkBiznesHub, który realizowaliśmy wspólnie z Kieleckim Parkiem Technologicznym i Inkubatorem Technologicznym w Stalowej Woli zgłosiło się ok. tysiąc pomysłodawców i tylko 60 zostało zaakceptowanych, z czego 22 w Rzeszowie.
Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego zwrócił uwagę, że choć projekty prezentowane podczas Demo Day projekty mają formułę eksperymentalną, związaną z ryzykiem i niepewnością, to Demo Day jest ważnym egzaminem. – Jednak jeśli ktoś w fazie eksperymentu nie uzyska akceptacji, nie powinien zrażać się niepowodzeniem. Liczy się głownie kreatywność. Gratuluję każdemu, kto podjął wyzwanie. Demo Day jest preludium do Kongresu 590, podczas której odbędzie się bitwa start-upów. Podkarpacie musi być znane nie tylko z tego, że jest innowacyjne, ale z innowacyjnych studentów i młodych przedsiębiorców - mówił Władysław Ortyl.
Pomysły biznesowe młodych przedsiębiorców oceniali: Mirosław Panek, wiceprezes Asseco Poland S.A, Barbara Kostyra, wiceprezes RARR S.A, Rafał Kalisz, członek zarządu Fibrain, Piotr Leszczyński, właściciel firmy CyfrowaFoto, Wacław Szary, prezes OPTeam S.A., Dawid Cycoń, prezes ML System S.A., dr Bogdan Wierzbicki z Uniwersytetu Rzeszowskiego, dr Artur Chmaj z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania oraz Maciej Chrzanowski z Politechniki Rzeszowskiej.
Od wirtualnych robotów w Internecie po rewolucję w świecie dietetyki
Przed jurorami zaprezentowało się 21 start-upów. Każdy miał 5 minut na przedstawienie swojego pomysłu, oraz 3 minuty na odpowiedzi na pytania. Pomysły wzbudzały spore zainteresowanie publiczności, ale entuzjazm start-upowców studziły nieco pytania jurorów, którzy chcieli sprawdzić, na ile innowacyjny pomysł ma szansę na potencjalny sukces w realiach biznesowych. Najczęściej padały pytania o biznesplan, metody zdobywania klientów oraz przewidywane zyski.
Piotr Trybalski z Botomatiq przez kilka lat pracował w korporacji, gdzie odpowiadał na powtarzające się pytania klientów, dlatego stworzył rozwiązanie pozwalające na automatyzację tej czynności. - Każdy z nas musiał przynajmniej raz zadzwonić do swojego banku czy operatora, więc wie, z czym to się wiąże. Botomatiq posiada wbudowaną technologię czatu umieszczaną bezpośrednio na stronie www danej firmy - mówił. - Ok. 10 tys. firm w Polsce może być zainteresowanych tym rozwiązaniem.
- Naszym celem jest zrewolucjonizowanie procesów rekrutacji w IT. Zaobserwowaliśmy spory brak programistów nie tylko w Polsce, ale i w Europie, gdzie zamierzamy wejść z naszym rozwiązaniem. Obecne metody rekrutacji nie działają, powodują dużą ilość odrzuceń – wyjaśniała Iza Błażowska z nagrodzonego Challangerocket Sp. z o.o. – Nasza platforma automatyzuje proces rekrutacji. Rekruter dostaje natychmiast raport o rzezwyistych umiejętnościach kandydata. Obsługujemy już renomowane marki, jak Samsung i Bank Zachodni WBK. To unikalny projekt w skali globalnej, a w przyszłości kluczem do jego rozwoju będzie wykorzystanie sztucznej inteligencji.
Konrad Ziaja, szef 3-osobowego zespołu Cinematic VR (nagrodzonego 3 lokatą), przyznał, że chcą połączyć zakup w Internecie z doznaniami, które klient doświadcza w sklepie. - Opracowaliśmy własną metodę obrazowania produktów, posiadamy prototyp studia, mamy już MVP w postaci aplikacji sklepie. Mamy też 60 komercyjnych wdrożeń naszego rozwiązania.
Olena, przedstawicielka start-upu Edi Dietetyka, chce ułatwić pracę dietetyków i trenerów personalnych na całym świecie, dając im aplikację, dzięki której zrezygnują z rozpisywania diety i treningów na kartce i zyskają 70 proc. więcej czasu. Start-up obliczył, że potrzebne jest im 100 tys. euro na rozwój, ale po roku koszty mają się zwrócić.
Dariusz Kopyto prezentował pomył na Drivo, urządzenie, które w razie wypadku samochodowego ma automatycznie poinformować nr alarmowy. Urządzenie to ma być dostępne w marketach z elektroniką i kosztować 349 zł + miesięczny abonament.
Nie wszyscy robią aplikacje
Wśród start-upów były i takie pomysły, które wbrew trendom, nie mają nic wspólnego z aplikacjami. Np. IOD Performance zajmuje się motoryzacją i chce zrobić produkt – przystawkę portalową do samochodów terenowych, tańszą niż dostępne na zagranicznych rynkach i pozwalającą na poruszanie się samochodu w maksymalnie trudnych warunkach. Natomiast Sebastian Fołta z Fołta Team chce wyprodukować elektryczny samochód wyścigowy do wyścigów górskich.
Dariusz Lipka i Sebastian Religa prezentowali gadżet Locky - innowacyjną nakładkę na klucz, która ma monitorować stan zamknięcia drzwi. Marcin Kruszyna z Harmony Biofeedback opowiadał o urządzeniu biofeedback stymulującym pracę mózgu, zaś Marcin Drozd z ASPAE zachwalał projekt turbiny wiatrowej produkującej sprężone powietrze.
Były też pomysły na: Iree Memeber, portal i aplikację, które pomogą zarchiwizować i scyfryzować wspomnienia o rodzinie; Rainforest - system na bieżąco kontrolujący, mierzący i optymalizujący warunki pogodowe w zbiorniku (akwarium, terrarium lub paludarium), na podstawie danych płynących ze stacji pogodowej; Puzzlingo - serwis z prezentami, czyli produktami wysokiej jakości, rękodziełem; Sportbrowser - narzędzie do publikowania wirtualnych spacerów; OX Real Virtuality - pierwszą na świecie „strzelankę” w wirtualnej rzeczywistości typu paintball w specjalnie zaadoptowanych arenach VR; Sunector - próżniowe kolektory słoneczne modułowe; Sprzedaj odpady - platformę do sprzedaży odpadów; Tumnieboli.pl – czyli „allegro dla chorych” .
Demo Day było ostatnim i najważniejszym elementem Akceleratora Start In Podkarpackie, który jest częścią ekosystemu Start In Podkarpackie. Jest to inicjatywa Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, a także lokalnych przedsiębiorców, instytucji oraz uczelni z regionu wspierająca społeczności start-upowe oraz twórców start-upów.