Demo Day w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym G2A Arenie w Jasionce. Lustro wyświetlające personalizowane reklamy w miejscach publicznych, szatniach, sklepach odzieżowych i pokojach hotelowych, innowacyjna metoda rekrutacji programistów IT oraz platforma i aplikacja, łączące zakupy on-line z realnymi doznaniami, jakich klient doświadcza w sklepie - te trzy start-upy zwyciężyły podczas pierwszego na Podkarpaciu Demo Day.

 

Za najlepszy pomysł biznesowy został uznany start-up WiseGlass. To lustro wyświetlające personalizowane reklamy, które można powiesić w sklepowych przymierzalniach czy pokojach hotelowych. Reklamy dyskretnie, ale wyraźnie wyświetlają się na tafli lustra, nie dominując jednak tego co się w nim odbija.

Znajdzie programistę

Drugie miejsce otrzymał zespół Challengerocket za pomysł na platformę do rekrutacji specjalistów IT, która jest innowacyjną formą pozyskiwania kandydatów do pracy z właściwymi i sprawdzonymi kompetencjami. – Naszym celem jest zrewolucjonizowanie procesów rekrutacji w IT. Zaobserwowaliśmy spory brak programistów nie tylko w Polsce, ale i w Europie, gdzie zamierzamy wejść z naszym rozwiązaniem. Obecne metody rekrutacji nie działają, powodują dużą ilość odrzuceń – wyjaśniała Iza Błażowska z nagrodzonego Challangerocket. – Nasza platforma automatyzuje proces rekrutacji. Rekruter dostaje natychmiast raport o rzeczywistych umiejętnościach kandydata. Obsługujemy już renomowane marki, jak Samsung i Bank Zachodni WBK. To unikalny projekt w skali globalnej, a w przyszłości kluczem do jego rozwoju będzie wykorzystanie sztucznej inteligencji – dodaje Błażowska.

Wirtualny sklep

Trzecią lokatę zdobył start-up Cinematic VR. Ich pomysł to połączenie zakupu w internecie z doznaniami, które klient doświadcza w sklepie. – Opracowaliśmy własną metodę obrazowania produktów, posiadamy prototyp studia, mamy już MVP w postaci aplikacji sklepie. Mamy też 60 komercyjnych wdrożeń naszego rozwiązania – mówi Konrad Ziaja, szef 3-osobowego zespołu Cinematic VR.

Nagroda publiczności za łatwiejsze malowanie i tynkowanie

Nagroda publiczności trafiła do studentów Politechniki Rzeszowskiej, czyli start-upu Innotechnobud, który pracuje nad urządzeniem służącym do automatyzacji prac w budownictwie, m.in. tynkowania i malowania.

Demo Day odbyło się podczas targów lotniczych Aerospace & Defense Meetings Central Europe. – Demo Day jest finałem dwóch projektów start-upowych: Platform Startowych TechnoParkBiznesHub oraz Start in Podkarpackie, które cieszyły się sporym zainteresowaniem – mówił Janusz Fudała, prezes RARR i dodaje: – Do TechnoParkBiznesHub, który realizowaliśmy wspólnie z Kieleckim Parkiem Technologicznym i Inkubatorem Technologicznym w Stalowej Woli zgłosiło się ok. tysiąc pomysłodawców i tylko 60 zostało zaakceptowanych, z czego 22 w Rzeszowie.

Porażka to tylko inny sukces

Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego zwrócił uwagę, że choć projekty prezentowane podczas Demo Day projekty mają formułę eksperymentalną, związaną z ryzykiem i niepewnością, to Demo Day jest ważnym egzaminem. – Jednak jeśli ktoś w fazie eksperymentu nie uzyska akceptacji, nie powinien zrażać się niepowodzeniem. Liczy się głownie kreatywność. Gratuluję każdemu, kto podjął wyzwanie. Demo Day jest preludium do Kongresu 590, podczas której odbędzie się bitwa start-upów. Podkarpacie musi być znane nie tylko z tego, że jest innowacyjne, ale z innowacyjnych studentów i młodych przedsiębiorców – mówił Władysław Ortyl.

Świetny pomysł, tylko kto to kupi?

Pomysły biznesowe młodych przedsiębiorców oceniali: Marek Panek, wiceprezes Asseco Poland, Barbara Kostyra, wiceprezes RARR, Rafał Kalisz, członek zarządu Fibrain, Piotr Leszczyński, właściciel firmy CyfrowaFoto, Wacław Szary, prezes OPTeam, Dawid Cycoń, prezes ML System, dr Bogdan Wierzbicki z Uniwersytetu Rzeszowskiego, dr Artur Chmaj z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania oraz Maciej Chrzanowski z Politechniki Rzeszowskiej. Przed jurorami zaprezentowało się 21 start-upów. Każdy miał 5 minut na przedstawienie swojego pomysłu, oraz 3 minuty na odpowiedzi na pytania. Pomysły wzbudzały spore zainteresowanie publiczności, ale entuzjazm start-upowców studziły nieco pytania jurorów, którzy chcieli sprawdzić, na ile innowacyjny pomysł ma szansę na potencjalny sukces w realiach biznesowych. Najczęściej padały pytania o biznesplan, metody zdobywania klientów oraz przewidywane zyski

Wspierają strat-upy

Demo Day było ostatnim i najważniejszym elementem Akceleratora Start In Podkarpackie, który jest częścią ekosystemu Start In Podkarpackie. Jest to inicjatywa Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, a także lokalnych przedsiębiorców, instytucji oraz uczelni z regionu wspierająca społeczności start-upowe oraz twórców start-upów.