Kiedy Cadway Automotive w październiku 2016 r. zaczynał działalność, był startupem z dwoma inżynierami na pokładzie. W niespełna półtora roku Jakub Kocój, który kiedyś pracował przy projektach dla Ford Motor Company, Nissana, Astona Martina czy McLaren Automotive, powiększył firmę do 23 osób. Cadway Automotive projektuje w Jasionce elementy nadwozi samochodowych dla światowych marek, w tym dla pojazdów elektrycznych. Niektóre z tych samochodów już są w sprzedaży, inne trafią na ulice w ciągu najbliższych trzech lat.
Cadway Automotive zajmuje się projektowaniem elementów nadwozi dla producentów pojazdów oraz ich dostawców i coraz bardziej rozwija się w prototypowaniu. Jest jednym z kilkunastu startupów z Podkarpacia, które w 2017 roku otrzymały dofinansowanie w kwocie 800 tys. zł w Platformach Startowych TechnoPark BiznesHub. - Dotacja bardzo nam pomogła w starcie, ale ten kapitał wykorzystaliśmy szybko. Zainwestowaliśmy go w sprzęt komputerowy i specjalistyczne oprogramowanie, czyli wyposażyliśmy kilka stanowisk pracy - mówi Jakub Kocój.
Start Cadway Automotive uważany jest za spory sukces w tym pilotażowym programie wspierającym działalność startupów i nowych technologii, a idea firmy idealnie wpisuje się też w filozofię programu Polski Wschodniej, który robi wszystko, by odwrócić odpływ wykwalifikowanej siły roboczej i skutecznie zachęcać młodych, utalentowanych Polaków, by z emigracji zarobkowej wracali na stałe do Polski.
Cadway Automotive ściągnął utalentowanych inżynierów z emigracji zarobkowej
Sam Jakub Kocój, absolwent Politechniki Rzeszowskiej na kierunku mechatronika-robotyka, jest tego doskonałym przykładem. Przez dziewięć lat pracował na emigracji, gdzie przeszedł wiele szczebli kariery, pracując przy projektach motoryzacyjnych.
Już w 2007 międzynarodowa firma RLE International zaproponowała mu współpracę przy projektowaniu nadwozi. Pracował m.in. przy projektach dla Ford Motor Company, Nissana, Astona Martina czy McLaren Automotive. Przez trzy lata zarządzał jednym z oddziałów RLE International w Wielkiej Brytanii, ale w 2016 roku postanowił wrócić do Polski i założyć własną firmę w Inkubatorze Technologicznym w Jasionce.
Cały rok 2017 dzielił pomiędzy pracę w Cadway Automotive w Jasionce i RLE w Wielkiej Brytanii, jednak od 2018 r. czas poświęca własnej firmie. Z emigracji ściągnął też kilku inżynierów, jego przyjaciół, którzy przez lata pracowali za granicą. Teraz pracują z nim. Kilkuletnie know-how, jakie zdobyli w dużych firmach, owocuje. - Jestem dumny z zespołu. Nasi pracownicy są doskonale przygotowani merytorycznie, a oprócz tego tworzą dobrą atmosferę pracy. Kiedy grono firmy się powiększy, w przyszłości będą świetną kadrą zarządzającą – przyznaje Jakub Kocój.
Projektują nadwozia także dla samochodów elektrycznych
Cadway Automotive zaczynał od projektowania elementów nadwozi samochodowych dla światowych marek, co nadal jest trzonem działalności. Inżynierowie-konstruktorzy, w dużej mierze absolwenci Politechniki Rzeszowskiej, kompleksowo projektują elementy blaszane i kompozytowe, jak również panele zewnętrzne czy elementy wnętrza itp. Obecnie firma pozyskuje coraz więcej zleceń z obszaru pojazdów elektrycznych.
Zdaniem Jakuba Kocója, branża bardzo dynamicznie się rozwija. Dla biur konstrukcyjnych jest to duża szansa na pozyskiwanie nowych kontraktów. Zwłaszcza dla tych, które w swoim portfolio mają już jakieś sukcesy na tym polu.
- Część naszego zespołu pracowała przy projektach pojazdów elektrycznych już 5 -7 lat temu, kiedy nie były jeszcze tak popularne - mówi Jakub Kocój. - Obecnie nasi klienci wciąż muszą opracowywać tradycyjne pojazdy spalinowe, ale jednocześnie, by być konkurencyjnym, także pojazdy elektryczne. Dlatego ośrodki badawczo-rozwojowe u producentów samochodów rozwijają się, a co za tym idzie rośnie, outsourcing usług projektowych. Nie bez znaczenia jest również powstawanie nowych firm motoryzacyjnych, które skupiają się tylko na pojazdach elektrycznych i bardzo często w początkowym okresie swojej działalności korzystają z doświadczonych podwykonawców w zakresie projektowym.
Czy samochody elektryczne w bliskiej przyszłości zapełnią polskie ulice? Według właściciela Cadway Automotive, wszystko zależy od postępu w rozwoju produkcji baterii. Problemem jest także tempo ładowania i dostępność ładowarek (w Rzeszowie stacje ładowania znajdują się w Millenium Hall, CH Plaza oraz przy Inkubatorze Technologicznym w Jasionce).
- Samochody elektryczne są bardzo popularne w Norwegii. Kraj ten dużo inwestuje w elektromobilność. W Polsce jeszcze nie ma odpowiedniej infrastruktury dla pojazdów elektrycznych, poza tym taki samochód wciąż jest zbyt drogi dla przeciętnego Kowalskiego i ma zbyt ograniczony zasięg – mówi Jakub Kocój. - Jeśli ktoś ma ochotę, może sobie taki samochód kupić. Będzie eko, ale koszt nie zwróci mu się w paliwie. Musi też pamiętać, by ładować samochód codziennie lub co dwa dni i nie wybierać się nim na dalekie wyprawy. Na wysoką cenę samochodu elektrycznego wpływ ma głównie wysoka cena baterii, która po kilku latach traci sprawność i musi zostać wymieniona. Obecnie złotym środkiem jest silnik hybrydowy, ale samochody elektryczne to przyszłość.
Cadway Automotive jest partnerem dużych międzynarodowych firm; przedstawiciele często odwiedzają Jasionkę, zaskoczeni, że w ciągu kilku minut po wylądowaniu mogą już spotkać się w siedzibie Cadway. Współpraca ta owocuje - niektóre z samochodów z elementami nadwozi zaprojektowanymi w Rzeszowie już są w sprzedaży, inne pojawią się w 2019, 2020 i 2021 roku, dlatego wciąż rekrutuje inżynierów konstruktorów. Jeszcze w tym roku chce podwoić liczebność załogi działu konstrukcyjnego. Poszukiwani są absolwenci wydziałów mechanicznych politechnik, konstruktorzy z dobrą znajomością języka niemieckiego i angielskiego oraz zmysłem inżynierskim.
W Jasionce będą powstawać prototypy samochodów
Z dwuosobowego startupu Cadway Automotive rozrósł się do firmy, która realizuje skomplikowane projekty motoryzacyjne, wypracowuje zyski oraz tworzy nowe miejsca pracy. Według Jakuba Kocója, to efekt ciężkiej pracy oraz zgranego zespołu inżynierów. Nie bez znaczenia jest też wsparcie pracowników RARR-u i PPN-TAeropolis, którzy pomagają w bieżących sprawach administracyjnych.
Firma również zaczęła się rozwijać w kierunku prototypowania. - Mocno rozwinęliśmy dział projektowy. Planujemy w jednej z hal inkubatora stworzyć prototype workshop – miejsce, gdzie będziemy budować prototypy samochodów dla wybranych klientów, a następnie dostarczać im kompletne rozwiązania.