Dwie wielomilionowe inwestycje rozpoczęły się w Strefie S1 Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis”. W maju budowę zakładu rozpoczęła amerykańska firma Southco, we wrześniu ruszą prace budowlane przy rozbudowie MTU Aero Enignes Polska.
W PPN-T „Aeropolis” dotychczas zainwestowało 49 firm, z czego 42 korzysta z ulg podatkowych w ramach Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec. Do końca grudnia 2017 r. nakłady inwestycyjne firm działających w ramach SSE Euro-Park Mielec wyniosły 2 362 670 334 zł, zaś liczba pracowników sięgnęła 5 273. O tym, że PPN-T „Aeropolis”, a zwłaszcza Strefa S-1 jest jednym z najatrakcyjniejszych miejsc do inwestowania w Polsce świadczy fakt, że jej tereny są wykupione niemal w 100 procentach, ale firmy nadal tu inwestują.
W Strefie S1 funkcjonują m.in: MTU Aero Enignes Polska, Borg Warner, McBraida, UTC Aerospace Systems, Zelnar, Bernacki Industrial Services, Dopak, Verashape, OPTeam, Vac Aero, Otto Engineeing, Bryk, Dipol, Elektrozel, Akces-Med i Elmat. Niedawno do strefy weszła firma Southco.
W najbardziej atrakcyjnej strefie została tylko jedna wolna działka
- Stefa S1 Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego „Aeropolis”, położona w bliskim sąsiedztwie portu lotniczego uznawana jest za najbardziej atrakcyjną spośród wszystkich trzech stref „Aeropolis”. Jest też jednym z najbardziej atrakcyjnych miejsc do inwestowania w Polsce, o czym świadczy duże zainteresowanie przedsiębiorców i niemal stuprocentowa sprzedaż terenów. Jako pierwsza zainwestowała tu w 2009 roku spółka MTU Aero Enignes, która już kolejny raz rozbudowuje zakład - potwierdza Mariusz Bednarz, prezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju-Regionalnego. - Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny jest pierwszym branżowym parkiem w Polsce. Mamy już 15 lat doświadczenia we wspieraniu przedsiębiorczości i zdajemy sobie sprawę, że to właśnie „Aeropolis” wyznaczała i nadal wyznacza standardy w tym zakresie.
W 70-hektarowej Strefie S1 została tylko jedna wolna działka, ale nie oznacza to, że nie powstają tu nowe inwestycje. Na swoim terenie ponownie rozbudowuje się MTU Aero Engines, a niedaleko powstanie zakład Southco.
Southco wybrała Jasionkę, bo jest tu probiznesowe nastawienie
O tym, że strefa S1 jest atrakcyjnym miejscem do inwestowania, świadczy nowa inwestycja firmy Southco, która w maju br. rozpoczęła budowę nowego zakładu o powierzchni 6,5 tys. mkw. Southco specjalizuje się w technologii systemów zamknięć oraz urządzeń dostępu - zamków, zasuw, łączników blokujących i szybkich zatrzasków, zawiasów, uchwytów, rozwiązań elektronicznego dostępu. Są one wykorzystywane w budowie sieci telekomunikacji, komputerach, przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym. Jej klientami są uznane międzynarodowe firmy.
Firma rozważała inwestycję w innych europejskich krajach i innych regionach Polski. Początkowo – w zachodniej Polsce, jednak z uwagi na tamtejsze mocne nasycenie rynku, ostateczny wybór padł na strefę w Jasionce.
- Zadecydowało o tym kilka czynników - przyznaje Marcin Kwiatkowski z Southco. - Po pierwsze spotkaliśmy się z przyjaznym, probiznesowym nastawieniem władz województwa, miasta i Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego. Odnieśliśmy wrażenie, że w mieście zarówno władze, biznes i edukacja blisko współpracują ze sobą dla wspólnego, społecznego pożytku. Po drugie, dzięki szkołom i uczelniom technicznych jest dostęp do wykształconych i wykwalifikowanych pracowników, którzy mogliby u nas pracować.
Nie bez znaczenia dla Southco była rozwinięta i bardzo dostępna infrastruktura - autostrada A4, która pozwala dojechać z Europy do Rzeszowa, oraz bliskość Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.
Budowa zakładu w Jasionce ma się zakończyć w marcu 2019 roku. Produkcja ruszy w kwietniu.- Na początku będzie tu funkcjonować centrum dystrybucyjne. Część produktów, które Southco sprzedaje w Europie, będzie wysyłana bezpośrednio z Rzeszowa. Początkowo zatrudnienie w nowej fabryce Southco znajdzie około 80 osób – mówi Marcin Kwiatkowski.
Wraz z ukończeniem nowego zakładu w Polsce Southco będzie posiadać dwa zakłady w Wielkiej Brytanii i jeden na terenie Europy kontynentalnej.
Na rozbudowę zdecydowała się także MTU Aero Engines Polska, która rozpoczęła działalność w Tajęcinie w 2009 roku, a w 2015 r. ze względu na rozwój firmy zakład został powiększony. Teraz rozbudowuje się ponownie.
Plan rozbudowy zakłada zwiększenie powierzchni istniejącego zakładu MTU Aero Engines Polska o kolejnych 11 400 metrów kwadratowych, a prace budowlane mają ruszyć we wrześniu 2018 r. Oznacza to aż 25 procentowy wzrost zatrudnienia, głównie w obszarach produkcyjnych, w których Spółka stosuje najnowsze technologie. Decyzja o rozbudowie związana jest z dynamicznym rozwojem technologii przyrostowej oraz zwiększeniem wielkości produkcji całej Grupy MTU. W rozbudowanym zakładzie planuje się m.in. znaczny wzrost produkcji podzespołów do najnowocześniejszych silników GTF (Geared Turbofan) wchodzących na rynek. Przewidziano również dalszy rozwój współpracy z koncernem General Electric w zakresie montażu oraz produkcji podzespołów i modułów do najnowszej generacji silników odrzutowych napędzających samoloty typu Boeing 787 – Dreamliner/777X. Dotychczasowe nakłady inwestycyjne Grupy w zakład MTU w Polsce to ok. 100 mln EUR, natomiast plan na najbliższych pięć lat (2018-2022) przewiduje inwestycję w wysokości kolejnych ok. 80 mln EUR. Zgodnie z planem rozbudowana część zakładu, zostanie oddana do użytku przed końcem 2019 roku. Po zakończeniu inwestycji, całkowita powierzchnia zakładu MTU Aero Engines w Tajęcinie będzie wynosiła 38 500 metrów kwadratowych.
- Lokalizacja w Specjalnej Strefie Ekonomicznej jest niewątpliwie dużą zachętą dla inwestorów, ze względu na możliwość skorzystania z pomocy publicznej, tj. zwolnienia z podatku dochodowego. Funkcjonowanie w strefie, zapewnia także wsparcie merytoryczne w formie szerokiej oferty szkoleń, konferencji czy fachowego doradztwa. Z drugiej strony należy jednak pamiętać, że jest to forma dwustronnej umowy społecznej, w ramach której firma musi wywiązywać się z konkretnych zobowiązań w zakresie wysokości nakładów inwestycyjnych, tworzenia miejsc pracy w wymiarze pełnego etatu, a także utrzymania zatrudnienia na zadeklarowanym poziomie przez określony czas – mówi Aneta Strugalska, Dyrektor Finansowy MTU Aero Engines Polska.
- Rozwój firmy to jednak nie tylko budynki czy technologie, ale przede wszystkim zespół pracowników, który w naszym przypadku wzrósł z początkowej liczby ok. 200 do blisko 800 zatrudnionych, a w perspektywie najbliższych trzech lat przekroczy 1000 osób. Położenie naszego zakładu w regionie mocno zakorzenionym w dziedzinie lotnictwa, na którym działa wiele firm zrzeszonych w Dolinie Lotniczej (której my również jesteśmy członkiem), umożliwia współpracę, wymianę doświadczeń i wspólne działanie na rzecz budowania przyszłych zasobów kadrowych poprzez wspieranie rozwoju programów edukacyjnych – dodaje Aneta Strugalska, Dyrektor Finansowy MTU Aero Engines Polska. - Jesteśmy mocno związani z regionem, nie tylko poprzez tworzenie innowacyjnych miejsc pracy, ale także poprzez zaangażowanie w projekty na rzecz społeczności lokalnej, jak np. MTUlandia - otwarty w ubiegłym miesiącu lotniczy plac zabaw dla dzieci w Rzeszowie, czy długofalowa współpraca z Zespołem Szkół Technicznych w Leżajsku i Politechniką Rzeszowską. Dodatkowo tylko w ciągu ostatnich 3 lat współpracowaliśmy z ponad 1000 firm z Polski, z czego ok. 300 pochodzi z naszego regionu, co w istotny sposób przyczynia się do jego rozwoju.
Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. obchodzi w tym roku 25-lecie istnienia, natomiast Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny „Aeropolis” świętuje jubileusz 15-lecia.